HOX! Koronapandemian luoman maailmanlaajuisen pyöräilybuumin seurauksena kaikki verkkosivuillamme listatut pyörät eivät ole välttämättä saatavilla liikkeissämme.
Voit varmistaa pyörän saatavuuden piipahtamalla liikkeessä, laittamalla viestiä osoitteeseen info@jussinpyora.fi tai soittamalla 044 725 5202.



Pyöräilijän talviharjoittelu – Weasel Krämp & Jussin Pyöräpiste

Nyt se on julkista – oululainen pyöräilyjoukkue Weasel Krämp (WK) on uusinut sponsorisopimuksensa Jussin Pyöräpisteen kanssa! WK:n urheilijat ovat harjoitelleen viime talven monipuolisesti valmistautuen tulevan kesän maantie- ja maastopyöräilykisoja varten. Alla kooste pyöräilyjoukkueen kuluneen kauden talviharjoittelun pääteemoista ja -muodoista Paavo Niskalan tiivistämänä.

Palautumista ja voimaharjoittelua

 

Talven harjoittelukausi käynnistyi syksyllä heti Oulun Krossisyksy ja Etelän HEL CX kisasarjan jälkeen lokakuussa. Suurin osa urheilijoista piti pyöräilystä selvän ylimenokauden, ja kaksipyöräiset ystävämme saivat kerätä voimia varastossa Jussin Pyöräpisteessä tehtyjen syyshuoltojen jälkeen. Syksyinen pimeä ja märkä metsä ei arki-iltana muutenkaan juuri houkuttele pyöräilemään, joten loka-marraskuu olikin hyvää aikaa käyttää voimaharjoitteluun.

 

Urheilijoiden taustat voimaharjoittelussa vaihtelevat, joten ohjelmaa ja aktiivisuustasoa oli yhtä monenlaista kuin oli miestä, mutta pääasiassa syksyn voimaharjoittelussa korostuivat alavartalon perusvoiman kehittäminen, eli erilaiset kyykkyvariaatiot isoilla kuormilla lyhyinä sarjoina sekä yleisen fyysisen suorituskyvyn parantamisen esim. painonnostolla ja kehonpainolla tehtävillä harjoitteilla. Osa urheilijoista pitää voimaharjoittelua mukana pitkin vuotta, 1­–3 treenillä viikossa, ja suosittelemmekin sitä lämpimästi kaikille kuntoilumielessä pyörää polkeville. Tärkeintä voimaharjoittelussa on kuitenkin se, että se on mukavaa eikä siinä loukkaa itseään, eli omat kyvyt ja taidot täytyy pitää mielessä.

 


Reiteen tulee jerkkua kyykkäämällä.

 

Olosuhderiippumatonta pyöräilyä Trainerin selässä

 

Pyöriä syksyn aikana ulkoilutettiin luonnollisesti työmatkoilla sekä viikonloppuisin, pyöräilyn pääpainon ollessa hyötyliikunnassa ja ulkoilussa. Tavoitteellista lajiharjoittelua pääosa WK:n urheilijoista on jo vuosien ajan tehnyt talvisin ns. älytrainereilla, eli pyörän takakiekkoon kiinnitettävällä harjoitusvastuksella joka ”syöttää” polkimiin harjoitusohjelman mukaista vastusta. Traineriharjoittelu mahdollistaa tehokkaat intervallitreenit kotona sisätiloissa, ja harjoitusohjelmat onkin helppo tehdä omia tavoitteita tukeviksi. Suosituimmat traineriohjelmistot lienevät TrainerRoad ja Zwift, ja WK:n urheilijoista löytyy molempien ”leirien” käyttäjiä.

 

Tyypillisesti traineritreenejä oli 1–2 viikossa, yhden harjoituksen keston ollessa 1–1,5h. Tuota pidemmät traineritreenit vaativat reisien lisäksi jo aika paljon menttaalista kestävyyttä. Kova traineritreeni vaatii lisäksi yleensä myös tuoreehkot jalat, joten sen aikatauluttaminen viikon harjoitteluohjelmaan on oma palapelinsä. Konsensus WK urheilijoiden joukossa on, että älytraineriharjoittelu on erinomainen, olosuhderiippumaton ja ennen kaikkea ajankäytöllisesti tehokas treenimuoto talveen kuntourhelijapyöräilijälle, mutta se ei missään nimessä ole välttämätöntä eikä korvaa oikeaa pyöräilyä virkistävässä ulkoilmassa.

 


Intervallitreeniä älytrainerilla.

 

Lumihunnun laskeutuessa metsäpolut kutsuvat

 

Oulun seudun pyöräteiden talvikunnossapito on maailmanlaajuisesti huippuluokkaa ja mahdollistaa helpon työmatkapyöräilyn, mutta todellinen talvipyöräilijän kiima-aika alkaa, kun metsät täyttyvät lumesta. Pimeät metsät muuttuvat lumihunnussa valoisiksi ulkoilukirkoiksi, jossa uskontunnustuksen välineenä toimii läskipyörä.

 

Tyypillisesti Oulun talvipolut ovat samoja kuin kesällä ja mitä enemmän poluilla kuljetaan ja ajetaan, sitä paremmiksi ne muuttuvat. Myös aivan uusia talvipolkuja muodostuu ja ne mahdollistavat uusien ajorännien löytymisen tutuista lähimaastoista. Lisäksi nautimme talven aikana myös mm. Syötteen ja Lapin upeista talvipyöräilymahdollisuuksista. Läskipyöräilyssä rengaspaineilla on merkitystä, mutta suurin tekijä talvipyöräilyn mukavuudessa on huolehtia oikealla pukeutumisella varpaiden ja sormien lämpimänä pidosta.

 


Weasel Krämp läskipyörälenkillä Syötteen maastoissa.

 

Hiihto – pyhä peruskunnon kohottaja

 

Runsasluminen talvi mahdollisti myös hyvän hiihtokauden. Joukkueesta löytyy niin lappu rinnassa hiihtäviä kilpaurhelijoita, kuin ala-asteella tapetusta hiihtoinnostuksesta hitaasti toipuvia kuntohiihtäjiä. Nykysukset karvapohjineen ja pikavoiteineen mahdollistavat helpon kalustohuollon ja nopean pääsyn ladulle. Lisäksi Oulun seudulla on laadukas latuverkosto, jota myös ylläpidetään aktiivisesti ja jonka ajankohtainen huoltotilanne on helppo tarkistaa netistä ennen lenkkiä.

 

Hiihto toimii WK:n urheilijoille ennen kaikkea peruskuntoharjoittelumuotona, eli pitkäkestoisia harjoituksia (2-3h) matalilla syketasoilla. Pitkissä harjoituksissa on tärkeää huolehtia myös riittävästä energiansaannista, joten useasti viikonlopun pitkä hiihtolenkki suuntautui Auran majalle, jossa nälkäinen kuntourheilija sai munkkia syödäkseen ja energiaa koneeseen. Läskipyöräiljän ja hiihtäjän parasta aikaa on luonnollisesti kevättalvi, jolloin hymyillään kilpaa auringon kanssa ja nautitaan pyöräilystä ja hiihdosta myös polkujen ja latujen ulkopuolella kantohangilla.

 

Perinteisemmän kestävyysharjoittelun ja voimaharjoittelun lisäksi WK:n urheilijat ovat talven aikana mm. pelanneet jääkiekkoa ja lentopalloa, paritanssineet, painineet, juosseet ja pilkkineet. Kuntourhelijan onni onkin, että ei ole pakko optimoida suorituskykyään tiettyyn ominaisuuteen, vaan hikinarkkariudesta voi nauttia laajalla lajikirjolla.

 


NHL-tason vaihtopenkillä istumista.

 

Kohti kesän kisakautta 2022

 

Keväällä lumien sulaessa pyöräily nousee joukkueen harjoittelun keskiöön, eli ensilenkit asvaltilla on jo tehty ja nyt kuumeisesti odotetaan, että metsät kuivuisivat ja talven aikana viritetyt kehot ja maastopyörät pääsisivät irti neulaspoluille. WK:n kevään pyöräilyharjoittelu tulee koostumaan peruskuntoharjoittelusta sekä joka viikkoisesta intervalliyhteistreenistä Kaakkurin liikuntamaan vuoristoissa.

 

Tyypillisesti pyöräilymuoto keväällä valikoituu olosuhteen mukaan, eli lämmin ja tuuleton keli on optimi olosuhde maantiepyöräilylle, ja jos sataa tai tuulee, on silloin mukavampi myllertää metsässä maastopyörällä. Kalusto hoidetaan kevään aikana viimeisen päälle kuntoon Jussin Pyöräpisteessä, ja ensimmäinen iso punainen ympyrä on piirretty kalenteriin 11.6.2022, jolloin raastetaan kauden avauskisa: NUTSMTB Liminka.

 

Sisältöä intohimoiselta harrastajalta toiselle

 

Jo toista vuotta jatkuva yhteistyö Weasel Krämpin ja Jussin Pyöräpisteen kanssa tuo molempien osapuolten somepreesenssiin ja -sisältöön aivan uusia muotoja, kun intohimoiset harrastajat pääsevät jakamaan Pyöräpisteen asiakkaille lisätietoa mm. erilaisista pyörämalleista, ajotekniikoista sekä enemmän ja vähemmän vakavan pyöräjoukkueen harjoittelusta. Toivonkin kaikille Jussin Pyöräpisteen blogin ja somen seuraajille hikisiä pyöräilyhetkiä mukanamme kauden 2022 aikana!

 

Teksti & kuvat: Paavo Niskala

Viimeisimmät julkaisut