eJussin verkkokaupasta tilatun pyörän kasausohje

eJussin verkkokaupasta ostamasi pyörä toimitetaan aina mahdollisimman ajovalmiina. Pyörä on kasattu, pyörämekaanikko on tarkistanut kaikki sen toiminnot ja pyörä on testiajettu, jotta jarrut ja muut toiminnot varmasti pelaavat ja sinä pääset ajamaan pyörälläsi turvallisesti pian pyörän saatuasi.

Osa pyörän komponenteista toimitetaan pyörästä irrallaan, jotta pyörä saadaan pakattua mahdollisimman hyvin. Niiden asentamiseen / kiinnittämiseen tarvitset muutamia työkaluja.

 

Työkalut polkimien kiinnittämiseen: Tarvittava työkalu riippuu poljinmallista. Polkimet kiristetään joko kuusiokoloavaimella (yleensä 6 tai 8 mm) kammen läpi tai 15 mm poljinavaimella. Toisinaan 15 mm kiintoavainkin käy.

 

Työkalut ohjainkannattimen kiinnittämiseen: Yleisin on 6 mm kuusiokoloavain. AHEAD-ohjainkannattimen säätö voi vaatia 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavaimen.

 
JPP-kokoaminen-Kuva-1

Kuva 1

Polkimien kiinnitys

Pyöräsi polkimet ovat irrallaan, jotta ne eivät vahingoitu kuljetuksessa. Oikea ja vasen poljin ovat eri kierteillä. Täten polkimien kiinnittämisessä tulee olla tarkkana. Yleensä polkimien akselin päähän on merkitty kirjaimet ”L” (L= Left, Vasen) ja ”R” (R= Right, Oikea) kuvan 1 mukaisesti. Olemme lisäksi merkinneet polkimet ja niiden kiinnityskohdat kahdella eri värikoodilla. Kohdista nämä värit toisiinsa. Kierrä sen jälkeen poljinta kammen kierteeseen ensin käsin, jotta polkimen akseli lähtee kiertymään oikeille kierteille. Joidenkin polkimien mukana tulee aluslevyt, jotka kuuluvat kammen ja polkimen väliin.

Vinkki: Kun tarkastelet pyörää sen takaa, molemmat polkimet kiristyvät ”eteenpäin”, etupyörän suuntaan. Oikean puolen poljin kiristyy myötäpäivään (Kuva 2). Vasemman puolen poljin kiristyy vastapäivää (Kuva 3).

JPP-kokoaminen-Kuva-2

Kuva 2

JPP-kokoaminen-Kuva-3

Kuva 3

Jos haluat joskus irrottaa polkimet, esimerkiksi kuljettamista varten, pyyhkäisen kierteisiin vaseliinia, joka helpottaa polkimien irrottamista.

Polkimet tulee kiristää melko tiukkaan. Kireys on hyvä tarkistaa säännöllisin väliajoin. Löysällä oleva poljin voi irrota ajon aikana ja on täten vaarallinen.

 

Ohjainkannattimen säätö

JPP-kokoaminen-Kuva-4

Kuva 4

JPP-kokoaminen-Kuva-5

Kuva 5

Ohjainkannatin on käännetty sivuttain (Kuva 4), jotta se ei vahingoittuisi kuljetuksen aikana. Saat sen mahdollisimman suoraan asettautuessasi seisomaan jalat molemmin puolin pyörää. Ohjainkannattimen tulee asettua tarkasti ristiin etupyörään nähden (Kuva 5) parhaimman ohjattavuuden saavuttamiseksi.

 
JPP-kokoaminen-Kuva-6

Kuva 6

JPP-kokoaminen-Kuva-7

Kuva 7

Perinteinen ohjainkannatin on päältä kiristettävä (Kuva 6). Tämä niin sanottu kiilakiristeinen ohjainkannatin kiristyy etuhaarukkaan putken sisäpuolelle kiristyvällä kiilalla.

Huomio! Ohjainkannattimen kiinnitysruuvia ei tule löysätä liikaa, koska kannattimen pohjassa oleva kiristyskiila voi päästä putoamaan etuhaarukan putken pohjalle.

 

Toimi siis seuraavasti:

 

• Poista mahdollinen suojatulppa kannattimen ruuvin päältä.

• Avaa kierrettä 6 mm kuusiokoloavaimella (Kuva 7) käännä ohjainkannatin suoraan ja kiristä kierteet jälleen tiukalle.

• Testaa kiristyksen pitävyys pitämällä pyörää tiukasti jalkojesi välissä ja kääntämällä ohjainkannatinta sivulle.

• Jos ohjainkannatin kääntyy, käännä ohjainkannatin takaisin oikeaan asentoon (Kuva 5) ja kiristä kiinnitysruuvi tiukemmalle.

• Muista tarkastaa ohjainkannattimen kiinnitysruuvin kireys säännöllisesti.

 

Mukavia pyöräilyhetkiä!

Ps. Mikäli tarvitset lisäneuvoja kiinnitystyöhön, ole yhteydessä meihin.

+358447255202

info@jussinpyora.fi

 

AHEAD ohjainkannatin

(Kuva 8) on sivusta kiristettävä. Ohjainkannatin kiristyy etuhaarukkaan kahdella kuusiokoloruuvilla. Ruuvit ovat joko ohjainkannattimen molemmin puolin (Kuvat 9 ja 10) tai samalla puolella.

JPP-kokoaminen-Kuva-8

Kuva 8

JPP-kokoaminen-Kuva-9

Kuva 9

JPP-kokoaminen-Kuva-10

Kuva 10

• Löysää ruuveja kuusiokoloavaimella kääntämällä niitä vastapäivään

• Käännä ohjaintanko suoraan

• Kiristä ruuvit

 

Huomaa ohjainkannattimeen merkitty suurin kiristysmomentti. Ohjainkannattimen päällä oleva tulppa sekä kuusiokoloruuvi säätävät ohjainlaakerin kireyttä, jota voi säätää ainoastaan ohjainkannattimen kiinnitysruuvien ollessa löysällä. Jos ohjainlaakeri tuntuu väljältä, löysää ensin ohjainkannattimen kahta ruuvia ja kiristä sen jälkeen ohjainkannattimen tulpan keskellä olevaa ruuvia, kunnes väljyyttä ei enää tunnu. Kiristä kannattimen kiinnitysruuvit säädön jälkeen (Kuvat 9 ja 10). Ohjaimen tulisi kääntyä herkästi, ilman väljyyden tunnetta.

Bianchi
Crescent
Felt
Haibike
Helkama
Monark
Orbea
KTM
Merida
Husqvarna
Honda
Winora