Kaikki pyörät
Pitoa talven menoihin! Nastarenkaat varmistavat turvallisen ja miellyttävän ajokokemuksen myös talven paukkupakkasilla. Pyöräile huoletta lumella ja jäällä, oli sitten kyse keskustan kivikaduista tai lähimetsän luontopoluista. Myymämme SuomiTyres renkaat valmistetaan puhtaista kumiseoksista, joissa haitalliset öljyt korvataan matala-aromaattisilla öljyillä. Jatkuvan ja perusteellisen kehitystyön ansiosta SuomiTyres onkin edelläkävijä puhtaiden ja ympäristöystävällisten renkaiden valmistuksessa!
Brändit
Kaikki pienkoneet
Naisten ja miesten hybridit vapaa-ajalle sekä työ- ja koulumatkapyöräilyyn. Laajasta valikoimastamme löytyy sopiva hybridipyörä jokaisen menoon ja tyyliin.
Fatbiket eli suomalaisittain läskipyörät sopivat erinomaisesti monipuoliseen maastoajoon. Leveiden renkaidensa ja erinomaisen pitonsa vuoksi ne ovat loistavia lumella, pehmeällä alustalla ja juurakkoisessa maastossa pyöräilyyn. Fatbiket ovat todellisten seikkailijoiden pyöriä – niillä pääsee sinne, minne ei aikaisemmin ole pyörällä päässyt!
Ajomukavuutta ja vauhdin hurmaa aktiivisille pyöräilijöille. Vie pyöräilysi täysin uudelle tasolle, kun sähköavustus tuo lisävoimaa rankimpiinkin ylämäkiin. Sähköpyörävalikoimastamme löydät niin sporttiset kuin klassisemmatkin pyörämallit sähköavusteisina. Kaupunkiajoon, työmatkapyöräilyyn, kauppareissuille tai metsäretkille – missä sinä viilettäisit sähköpyörällä?
Monipuolinen valikoima polkupyöriä nuorille pyöräilijöille rengaskoossa 24”-26” niin koulumatkoille kuin maastossa seikkailuun. Laadukkaat ja kestävät pyörät monipuolisilla varusteilla sekä erilaisiin tyyleihin. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme ja koeajolle koko perheellä!
Näppärät ajopelit aloitteleville pyöräilijöille ja pienille hurjapäille. Kevyet ja kestävät lasten polkupyörät pienten pyöräilijöiden alkutaipaleelle. Värikkäät yksityiskohdat ja kätevät varusteet saavat lapsesi rakastumaan pyöräänsä. Muistakaa myös valita tyyliin sopiva pyöräilykypärä sekä muut lisävarusteet, jotka löytyvät luonnollisesti Jussin pyöräpisteeltä!
Monipuoliset cyclocrossit eli crossarit ja kilpapyörät harrastus- ja treenipyöräilyyn. Cyclocrossit toimivat vauhdikkaassa menossa maantieajosta maastopoluille. Hyvin rullaavat, keveät pyörät, joilla saat parhaan mahdollisen ajoasennon, takaavat nopeavauhtisen ajokokemuksen. Ota ilo irti tästä vauhdikkaasta kuntoilumuodosta!
Jussin Pyöräpisteen tukema pyöräilyjoukkue Weasel Krämp (WK) osallistui 12.6.2021 NUTS LiminkaMTB 24 tunnin joukkuekisaan. Kisassa 4–5 henkiset joukkueet ajoivat maksimimäärän kierroksia Limingan Rantakylään tehtyä 9km maastopyörärataa pitkin niin, että joukkueesta yksi kuljettaja oli aina radalla. Tässä joukkueen jäsenen Paavo Niskalan kisaraportti kuumasta vuorokaudesta.
Weasel Krämp joukkueen urheilijat ovat harjoitelleet talven ja kevään hiihtäen, pyöräillen, sisäpyöräillen, juosten sekä voimaharjoitellen – koska pyöräilijät tehdään talvella. Itse kisaa edeltävänä viikkona teimme valmistavan harjoituksen tiistaina Kaakkurin liikuntamaassa, jossa ajoimme muutaman maksimivauhtisen vedon alueelta löytyvissä mahtavissa nousu- ja laskuränneissä. Loppuviikko latauduttiin kilpailuun, sovittiin alustavasti ajotaktiikasta ja valmisteltiin kalustoa kuntoon. Viime hetken varaosat haettiin Jussin Pyöräpisteen erinomaisesta valikoimasta.
Tärkeää ennen kilpailua on varmistaa, että pyörän voimansiirto ja jarrut ovat kunnossa ja säädöissä, kaikki pultit on kiristetty momenttiin ja että iskareissa sekä renkaissa on oikeat paineet. Lisäksi pitkään kilpailuun pitää varautua kriittisillä varaosilla ja työkaluilla, sekä tietenkin kilpailun aikana syötävillä ja juotavilla energioilla.
Viimesitelyharjoitus Kaakkurin liikuntamaan bermeissä.
Perjantai-ilta avautui Limingan Rantakylässä helteisissä merkeissä. Noudimme numerolaput kuljettajille, panimme teltan pystyyn ja suoritimme vielä viimeiset kaluston hieromiset. Startti pamahtaisi ilmoille klo 18 ja edessä olisi kuuma työmaa, joten urheilijoiden olisi pidettävä erityistä huolta nesteytyksestä. Joukkuekisan lisäksi matkaan lähti todellisia kestävyysurheilun gladiaattoreita yksilösarjaan, eli kuskeja joiden tavoitteen oli ajaa yksin 24h.
WK:sta ensimmäisenä radalle iski Miikka, joka oli ajossa ainoastaan perjantai-illan, joten miehestä otettiin heti lähtöön kaikki irti. Ja Miikkahan painoikin alkuun vaativaa rataa peräti seitsemän kierrosta! Seurasimme Miikan kierrosaikoja, joista saimme referenssin miten ajovuorot tulisivat muodostumaan. Miikalta tuli myös tietoja miten tekninen ja osittain märkä rata alkoi muodostua. Loppuvaiheessa ajoa helle ja kova vauhti alkoivat jo kutittelemaan Miikan reisiä orastavien kramppien muodossa, mutta ammattimies on ammattimies ja Miikka “polki” oman urakkansa kramppien läpi päästäen Tuomaksen jälkeensä radalle.
Tuomaksen ajovuoro asetti vauhdin yön ajovuoroille, ja päätimme ajaa yön kolme kierrosta kerrallaan, jolloin ajoaikaa per kuski tulisi noin 1 h 45 min. Tätä rytmiä pyöritimme läpi yön ja ajamassa vuorollaan kävivät Juha-Matti, Paavo ja Jukka. Yhden ajaessa muut yrittivät levätä ja seuraavana vuorossa oleva kuski oli “hökömiehenä”, eli valmiudessa hyökkäämään radalla jos ajovuorossa olevalla kuskilla tulisi ongelmia ukon tai kaluston kanssa. Nukkumisesta ei tullut käytännössä yhtään mitään, kuskien koneet kävivät maksimivedon jälkeen “kierroksilla” ja unen saaminen helteissä teltassa oli toiveajattelua.
Aamun kajastaessa WK oli tiukasti kiinni toisessa sijassa, ja kisaa johtanut Team 24h Nirvana oli meitä noin vartin karussa. Tätä lähdettiin ajamaan heti aamusta kiinni ja hieman väsyneet jalat olivat ihmeissään aina, kun urheilija vuorollaan radalle hyökkäsi. Mutta siinäpä ne pyöräilymailat kivasti lämpenivät. Päivän ajoimme kahden kierroksen hukeilla, eli ajoajaksi tuli noin 1 h 10 min. NUTS:in kisa-alueelle rakentama huolto pelasi läpi kilpailun ja urheilijoiden oli helppo tankata ajovuorojen välissä ruokaa, juomaa ja suolukkaa sekä analysoida kisan kulkua muiden huilivuorossa olevien kilpailijoiden ja toimitsijoiden kanssa. Lauantaina 24h kuskien mukaan starttasi vielä kovavauhtinen 30km kisajoukko, joka luonnollisesti ajoi pidempää matkaa ajaneet kuljettajat kiinni. Mutta se ei vauhtia hidastanut, sillä ohitukset toteutuivat pyöräilykoodin mukaisesti. Tämä tarkoitti sitä, että takaa tuleva huusi kummalta puolen tulee ohi ja hitaampi teki tilaa. Rata muuttui kisan aikana itseasiassa paremmaksi, sillä muutama märät suolohdat hieman kuivuivat vuorokauden aikana. Silti rata tarjosi edelleen juurakkoa, kivikkoa ja nopeampaa pätkää mahdollistaen erinomaisen maastopyöräkilpailun, missä erot tehdään ajamalla, ei peesaamalla.
Kisapaikalla oli kelit kohdillaan.
Viimeisinä tunteina jaloissa alkoi jo painamaan ja tiristimme miehistä vielä kaiken irti siirtymällä yhden kierroksen hukeihin. Pientä kalustomurhettakin oli, kun yhdestä pyörästä vääntyi takakiekko huolimattoman hypyn alastulon seurauksena. Jahtasimme Team Nirvanaa loppuun asti, mutta he olivat tällä kertaa parempia ja lopulta viimeisen kuljettajamme tullessa maaliin klo 18.00 vuorokauden ajamisen jälkeen toinen sija ja palkintopalli kilpailussa tuntuivat hyvältä! Yhteensä WK joukkue ajoi 40 kierrosta, eli 340km
LiminkaMTB 24h oli erinomainen kilpailu. Rata tarjosi haastavaa pätkää, sää suosi ja Rantakylä toimi erinomaisena kisakeskuksena. NUTS:in organisaation ammattitaitoiset järjestelyt tekivät urheilijoiden elämästä helppoa, huolto pelasi ja mahdollisti keskittymisen pelkästään ajamiseen. Weasel Krämpin urheilijat osoittivat erinomaista fyysistä ja henkistä sisua, kun jokainen kuski painoi tasaista vauhtia läpi kisan ja säästyimme isommilta teknisiltä murheilta. Vuorokauden rehkimisen jälkeen olo oli kliseisesti väsynyt mutta onnellinen. Nyt joukkue ottaa hieman lepoa, huoltaa kaluston kuntoon Jussin Pyöräpisteella ja valmistautuu kesä seuraaviin, hieman lyhyempikestoisiin kilpailuihin.
Vuorokauden raaston palkintona oli toinen sija.
Tekstin on kirjoittanut Weasel Krämpin edustaja Paavo Niskala. Jussin Pyöräpiste on oululaisen pyöräilyseuran virallinen sponsori ja kannattaja.